„Most már mozgatunk is"

Rövidzárlat – Kolibri Színház

Újabb (kis)kamaszoknak szóló előadást rendezett Vidovszky György. Ez is – akárcsak korábbi munkái közül a kettős:játék és a Cyber Cyrano – a fiataloknak a cyber világgal való kapcsolatáról szól. Azonban a hasonló téma ezúttal másfajta kérdésfelvetéshez vezet.
Sándor L. István | 17. 10. 6.

 

Míg Vidovszky cyber-trilógiájának előző két darabja az internet kínálta szerepjátékokra, illetve az ezáltal összezavarodó-kiteljesedő emberi szerepekre fókuszált, a Rövidzárlat általánosabb kérdéseket feszeget. Egy szép új világba enged belesni, és kérdezi, mi történik azzal a családdal, amely már egy minden téglájában felokosított lakásban él. Miképp befolyásolja az életünket a virtuális világ? És hogy valóban errefelé vezet-e a boldogság útja?

Többszörös nézőpontváltás segít abban, hogy a Kolibri előadásában mindez ne homlokráncolóan felnőttes kérdésnek hasson, hanem a (kis)kamaszok számára is átélhető, érdekes problémának. Ehhez a segítséget egy nézőpontváltás adja: az emberi világot a Smart-kommandó tagjainak szemszögéből látjuk. A Süti (értsd: cookie) Akadémia végzős hallgatóiból alakult egység az emberek boldogításán munkálkodik. Shop mikroszoftver (Alexics Rita) az online vásárlásokon munkálkodik a felugró reklámokkal és különböző oldalakon megjelenő „felhasználóbarát" hirdetésekkel. Blog mikroszoftver (Nizsai Dániel) főleg a közösségi oldalakon munkálkodik, tőle származnak a napi idézetek, és ő rakja tele az oldalakat cicás képekkel is. Flash mikroszoftver (Blahó Gergely) a frissítésekért, a keresőmotorokért, az online játékokért felelős. Torrent mikroszoftver (Fehér Dániel) szakterülete a fájlcsere, rockzene, sorozatok, vicces baleseti videók, no és persze minden, ami felnőtt tartalom.

 

rovidzarlat-kolibri-6

A Smart-kommandó és a Főnök

 

Nekik kínál új feladatokat a kísérleti kommandóban a Főnök (Krausz Gábor), aki valójában a cyber világ új korszakáról, a vágybeteljesítő manipulációk új dimenzióiról beszél. Szerinte a sütik a jövőben az emberek életét közvetlenül is boldogíthatják. „Eddig megmondtuk, hogy mit kéne tenni a boldogságért, de most már cselekedhetünk is" – jelenti ki a tanítványainak. „Eddig csak a kimondott vágyakat ismertük, most már a legtitkosabbakat is. Eddig csak beépültünk, most már mozgatunk is." Mindezt az teszi lehetővé, hogy a digitális technika gyakorlatilag minden használati eszközben benne van. „Ha sikerrel járunk, beköszönhet egy új aranykor" – mondja a Főnök.

A kísérlet tárgya a Faludi-család. A család tagjainak egy napját követhetjük végig a sütik nézőpontjából. Faludiék azért kiváló alanyai a manipulációnak, mert például a családfő, Faludi Viktor (Fehér Dániel) szinte mindent megoszt az interneten. Felesége, Rita (Blahó Gergely) naponta több, mint négy órát tölt a közösségi oldalakon. Fiuk, a 12 éves Erik (Bárdi Gergő) több mint kilenc órán át tölt fel közvetlen információkat magáról, miközben a Vihar légiósai című stratégiai szerepjátékot játssza. Csak a négyéves Andiról (Alexics Rita) nincsenek igazi információi a sütiknek, hisz ő még nem felhasználó.

 

rovidzarlat-kolibri-3

A Faludi-család és a mozgatók

 

Az előadásban megjelenő napon azon munkálkodnak a Smart-kommandó tagjai, hogy a család együttes boldogságindexe a 7-es átlag fölé emelkedjen. Ennek érdekében szinte semmitől sem riadnak vissza. Eriknek elintézik, hogy lóghasson az iskolából, hisz délelőtt a barátjával döntőt kellene játszani a stratégiai játékban egy észt csapat ellen. Az anyának elintézik, hogy időben odaérjen a táncórájára, ahol nagy örömére tarantellát táncolhat. És az apára is vigyáznak: nem engedik, hogy feldúlt állapotában autóval induljon a prezentációjára, ahol a fejlesztését, az intelligens golfütőt mutatja, amely közvetlenül a virtuális valóságra is kapcsolható. Egyedül csak Andival nemigen törődik senki, bár neki ma van a születésnapja.

A sütik manipulációját az előadás színházi nyelve is határozottan érzékelteti. A kommandó tagjainak világát élőszereplős játék jeleníti meg. Amikor bevetésre indulnak, zöld munkaruhát öltenek, így mozgatják a Faludi-család tagjait megtestesítő bábokat. A színpad egyik oldalát elfoglaló ablaknyílás mögött, zöld háttér előtt zajlik a bábjáték, amit egy kamera közvetítésével a színpad másik oldalát elfoglaló képernyőre kivetítve is látunk. A greenbox technika segítségével a bábjáték a lakás különböző helyiségeiben, az utcán, az óvodában, a tánciskolában stb. zajló jelenetekké teljesedik ki. A színpadon tehát egyszerre látjuk a „valóságot", és azt is, hogy ez hogy készül.

 

rovidzarlat-kolibri-4

Balra a vetített kép, jobbra a bábjáték

 

Újabb nézőpontváltást jelent, amikor Erik (Bárdi Gergő) egy rövidzárlat következtében maga is bekerül a sütik világába. Először nem tudja, hogy miféle katonai bázisra pottyant (a többiek pedig egy CIA-s kémprogramnak nézik őt). De aztán rájön, hogy itt a családja megfigyelése, befolyásolása zajlik. Azt is érzékeli, hogy a sütik igazán nem értik az embert. Bár azt hiszik, mindent tudnak róla, az igazi mozgatórugóit nem fogják fel. Ezért is fordul minden jószándékú kezdeményezésük az ellenkezőjére. Mert valahogy az alaptétel hibás. Szerintük a felhasználót segíteni, befolyásolni kell, mert egyedül képtelen a boldogságra. De végeredményben mindez manipulációt jelent, mely szükségképpen hazugsághoz vezet. Ezt Erik a maga bőrén is megtapasztalja, amikor a sütik a saját nevében szerelmet vallanak Lillának, az osztálytársának, akinek a profilját a fiú naponta húszszor is megnézi, de írni nem akar az oldalára. Sőt a sütik – a közös érdeklődés okán – még a vetélytársával, Brúnóval is összekötik, hogy örök barátok legyenek.

Erik nem akarja, hogy beköszöntsön a Smart-kommandó uralta szép, új világ, ezért amikor kiszabadul a gépezetből, működésképtelenné teszi az otthonát működtető szervert. Amikor a szülei hazaérnek, azt tapasztalják, hogy se áram, se net (hogy fontos változás történt, jelzi az is, hogy az eddigi bábok megtestesítette figurákat most élőszereplőként látjuk). De a kezdeti zavart nem a kétségbeesés követi: valahogy előkerül egy régi játék, egy Ki nevet a végén?, és a család társasozni kezd. A feltörő emlékek még az épp mosolyszünetet tartó szülőket is közelebb hozzák egymáshoz, és a gyerekek is valahogy otthonosabban érzik magukat a gyertyafényes szobában...

 

rovidzarlat-kolibri-5

Erik: Bárdi Gergő

 

Vidovszky György rendezése persze nem szájbarágós példázat. Inkább a vicces szövegek és a szellemes képi és játékötletek kötik le a nézők figyelmét. És a fiatal színészcsapat oldott, könnyed játéka is azt célozza, hogy a fiatal közönség elsősorban élvezze az előadást, miközben előbb-utóbb mindenkinek eszébe juthat, hogy miről is szól ez a történet. És megfogalmazódhat bárkiben a kérdés, hogy a felhasználóbarát virtuális világ valóban a boldogsághoz nyitja-e meg az utat.

Bár írói szempontból talán nem olyan mélyen kidolgozott, mint a cyber-trilógia másik két darabja volt, de a Rövidzárlat így is a Kolibri ifjúsági repertoárjának fontos darabja lehet.

 

Rövidzárlat

Kolibi Színház

 

Vidovszky György, Horváth Péter és Kristiina Jalasto ötlete alapján írta: Eck Attila

Díszlet, jelmez, bábok: Inga Vares

Szcenikus: Farkas István

Báb-kivitelezés: Mátravölgyi Ákos

Digitális design: Zádor Tamás/Kiégő Izzók

Zene: Monori András

Mozgás: Gyevi Bíró Eszter

A rendező munkatársa: Hajsz Andrea

Rendező: Vidovszky György

Szereplők: Krausz Gábor, Nizsai Dániel, Blahó Gergely m. v., Alexics Rita, Fehér Dániel, Bárdi Gergő

 

A képek forrása: kolibriszinhaz.hu